Uutiset

Pitkään odotettu debyyttiralli päätti kisakauden


Vaikka Nuorten SM-sarja paketoitiin Rantarallissa, ei kausi kuitenkaan vielä osaltamme päättynyt, vaan seuraavana lauantaina suunnattiin Petäjävedellä ajettuun Kyläseppäralliin. Nyt kuitenkin Minin ohjaamossa roolit vaihtuivat, sillä Santeri hyppäsi ensimmäistä kertaa tänä vuonna ratin taakse ja Severi otti hoitaakseen kartturin tehtävät. Santeri on ehtinyt elämänsä aikana ajaa yli 60 rallisprinttiä ja olla kartturina yli 30 rallissa, mutta vasta nyt oli vuorossa aivan ensimmäinen täysimittainen ralli kuljettajan paikalla! Taas päästiin siis toteuttamaan isoja lapsuuden unelmia  Severille kisa oli puolestaan ensimmäinen kartturin penkillä, joten paljon uutta oli tiedossa!

Kuva: Jussi Rantala
Keski-Suomea jo useamman päivän piiskannut ja myös kisapäivänä jatkunut sade, sekä suuri lähtönumero (165) aiheuttivat etukäteen pientä huolta teiden kunnosta, eikä huoli ollut turha. Pätkät olivat pehmeässä ja liukkaassa kunnossa ja edellä lähteneet autot olivat kaivaneet kivet ja kuopat esiin, joten tiedossa oli melkoinen selviytymistaistelu. Olosuhteet vaativat veronsa, sillä sekä ulosajoista että teknisistä vioista johtuneita keskeytyksiä tuli paljon.

Vaikka edellisestä kerrasta Minin ratissa oli yli vuosi, lähti Santerin ajo sujumaan heti melko hyvin, joskin tasaisen rytmin löytäminen haastavissa oloissa oli vaikeaa. Isompia virheitä ei kuitenkaan alussa tullut, mutta kahdella ensimmäisellä EK:lla Santeri sai edellä lähteneen auton pätkällä kiinni ja perässä ajeluun kului aikaa. Pätkäaikojen riittävyydestä suhteessa kilpakumppaneihin ei ollut mitään aavistusta, joten yllätys olikin melkoinen, kun kahden EK:n jälkeen pojat olivat 20:n luokassa startanneen kuljettajan joukossa sijalla 6!

Vielä ennen huoltoa oli vuorossa MM-rallistakin tuttu Mökkiperän EK, joka ei sekään kuntonsa puolesta kuskeja säälinyt. Ajo sujui mukavasti ja myös kello tuntui tykkäävän, sillä pätkän jälkeen Mini löytyi luokan kokonaistilanteessa jo peräti 3. sijalta! Valitettavasti tämän pätkän kivet ja kuopat koituivat kuitenkin kohtaloksi, sillä pätkän puolivälissä alkoi kuulua ja tuntua uhkaavia rysähdyksiä. Samalla vauhdilla jatkettiin pätkän maaliin, mutta vilkaisu auton takaosaan kertoi, että tukivarsi oli vääntynyt ja iskunvaimennin napsahtanut poikki. Huoltoon asti autolla vielä nilkutettiin, mutta koska vauriot eivät olleet korjattavissa eikä toista vastaavaa iskaria mukana, olisi kisan jatkaminen aiheuttanut vaan pahempaa tuhoa, joten leikki oli jätettävä kesken.




 

SM-kausi päätökseen Rantarallissa


Vuoden viimeinen Nuorten SM-ralli ajettiin lokakuun puolessavälissä Mynämäen ympäristössä perinteisessä Rantarallissa, johon Severin ohella 18 muuta nuorta kuljettajaa lähti kisailemaan paremmuudesta.

Seudun tiet on tunnettu haastavuudestaan ja äkkiväärästä luonteestaan, joten järki piti pitää päässä. Selvää kuitenkin oli että varomaan ei reitille lähdetä, vaan hankkimaan hyvä sijoitus varmalla ja vauhdikkaalla ajolla. Kisan aikana sää vaihteli jatkuvasti auringon paisteesta vesisateeseen, mutta ajamisen suoritustaso pysyi kisan ensimmäisen lenkin ajan vakaana. Severi kellotti tasaisia aikoja, joilla taisteltiin aiempien sarjakisojen tapaan sijoituksista pistesijojen tuntumassa. Kolmen EK:n jälkeiselle lyhyelle huoltotauolle saavuttiin luokan sijalla 13.

Kuva: Loudlife Media
Tauon jälkeen kiikarissa oli sijoituksen parannus ja nousu vielä pisteiden syrjään kiinni. Loppulenkillä tiet osoittivat haastavuutensa, sillä pienet ja isommatkin ulosajot alkoivat muuttaa tuloslistaa. Severi onnistui välttämään virheet ja vauhtiakin tuli vielä lisää, minkä myötä sijoitus ennen viimeistä pätkää oli 11:s. Sarjakauden päättävällä EK:lla onnistuttiin kuitenkin vielä pusertamaan sen verran, että tavoitteeseen päästiin ja sijoitusta nostettiin pykälällä, joten maalissa oltiin nuorten sijalla 10. Näin ollen sarjakausi päättyi kahteen peräkkäiseen pistesijaan!

Pistesaldo jäi erilaisten syiden takia kauden alkupuolella laihaksi, mutta loppukauden pisteiden myötä Severin lopullinen sijoitus Rallin Nuorten SM-sarjassa oli 15:s. Sarjan kisoihin osallistui kauden aikana yhteensä 26 eri kuljettajaa, joka kisassa nuoria oli mukana keskimäärin 19. Vauhti nuorten luokassa on tälläkin kaudella ollut järkyttävän kovaa, sillä kisasta toiseen nuorten kärkiporukan kuskit ovat olleet nopeimpia kaikista kisan vakioluokan autoista.

Sarjan päätyttyä päättyi myös Severin neljän vuoden taival nuorten luokassa, sillä 18-vuotta tuli mittariin syyskuussa. Tästedes kilpaillaan siis aikuisten joukossa!




Pitkän kisapäivän päätteeksi pistesijoille


Elokuun viimeisenä päivänä päästiin nauttimaan rallista koko rahalla, sillä Laitilan seudun hienoilla ja vaativilla teillä oli luvassa yli 100 EK-kilometriä sisältänyt reitti. SM Oili Jalonen-ralli oli yleisen SM-sarjan osakilpailu, jonka yhteydessä myös nuoret kisasivat kauden neljänsistä SM-pisteistään. Mahtava asia kisan lähtöluettelossa oli se, että alle 18-vuotiaiden nuorten SM-luokka oli peräti 20 startanneen kilpailijaparin voimin koko kisan suurin luokka.

Kuva: Toni Ruotsalainen
Yhtenä parina tuossa joukossa kisasta lähti nauttimaan myös Severin ja Santerin muodostama autokunta. Lämpimän kisapäivän ensimmäiset hiet saatiin pintaan jo ennen kuin kilpaa oli ajettu metriäkään, sillä EK1:n lähtöjonossa rengaspaineita pudottaessa jäi yhden renkaan venttiili jumiin ja päästi renkaan tyhjäksi, joten auton kyytiin sidotulle vararenkaalle tuli heti käyttöä. Vaihto ehdittiin kuitenkin tehdä nopeasti ennen omaa lähtöaikaa ja rangaistuksilta vältyttiin. Muista alla olleista poikennut rengas kuitenkin vaikutti ajo-ominaisuuksiin ja etenkin kuskin luottoon, ja epäröivän ajon seurauksena aika oli 15. nopein. Toinen EK jouduttiin ajamaan samalla rengastuksella, mutta luottoa autoon alkoi jo löytyä ja varsinkin lopun jouhealla osuudella vauhti oli jo kohdallaan, tuloksena pätkän 12. nopein aika. Lyhyessä huollossa saatiin renkaat vaihdettua keskenään samanlaisiksi ennen kisan vauhdikkainta pätkää, jossa Mininkin keskinopeudeksi saatiin muutamista hitaistakin paikoista huolimatta 103km/h. EK4 taas oli huomattavasti teknisempää tietä, mutta sekin selvitettiin hyvällä ajolla läpi. Vaativa reitti vaati myös veronsa, ja kilpailijoita putosi pelistä tasaisesti ulosajojen seurauksena. Varman ajon ja kasvavan vauhdin summana Severi sai nostettua sijoitustaan parin pätkän aikana 14. sijalta jo 10:nneksi. Myös taukoa edeltänyt EK5 oli hyvä suoritus ja aika 8. nopein, vaikka lopussa ajettiin hetki edellä startanneen auton perässä.

Tauon jälkeen oli vuorossa kaksi taukoa edeltänyttä pätkää toistamiseen. Myös toisella ajokerralla tehtiin tasaista työtä, molemmilta pätkiltä 8. nopein aika, joiden myötä myös kokonaiskisassa sijoitus nousi 8:nneksi. Kisan päättäneellä EK8:lla aika riitti hienosti jo nuorten 7. nopeimpaan kellotukseen, mutta loppukiri ei aivan riittänyt nostamaan sijoitusta, sillä koko kisan 7. sija jäi vain 1,2 sekunnin päähän. 8. sija kilpailun maalissa takasi kuitenkin sen, että vihdoin plakkariin napsahti ne kauan kiertäneet ensimmäiset SM-pisteet! Fiilis kisan jälkeen oli muutenkin hyvä, kun hienot tiet ja uran pisin kisapäivä oli selvitetty kunnialla 😊




Nousujohteinen syyskauden avaus


Reilu pari kuukautta oli ehtinyt vierähtää siitä kun Miniä oli viimeksi päästy ulkoiluttamaan sorateillä, mutta kesän kääntyessä ainakin kalenterin puolesta kohti syksyä alkaa kisojakin olla taas mukavan tiiviillä tahdilla. Syyskauden kisaputki avattiin edellisviikonloppuna Keuruulla ajetussa harrasterallissa, jossa kymmenen nuoren kuljettajan joukkoon starttasi kilpailemaan myös Severin ja Santerin muodostama autokunta.

Kuva: Jesse Eteläniemi
Kisa ei lähtenyt kulkemaan parhaalla mahdollisella tavalla. Ensimmäisellä erikoiskokeella tiet olivat todella huonossa kunnossa, suurella lähtönumerolla (206) startatessa edellä lähteneet olivat ehtineet kaivaa esiin melkoisen määrän maakiviä, joihin auto olisi helppo hajottaa. Kiviä kierreltiin kuitenkin liian varovasti ja aika oli huono, luokan 8:nneksi nopeimmalla ajalla annettiin turhaa tasoitusta kilpakumppaneille. Seuraavana oli vuorossa useilta vuosilta MM-rallistakin tuttu Jukojärven erikoiskoe, jossa päästiin jo ajamaan kunnolla kilpaa ja koittamaan pari hienoa hyppyäkin. Ajorytmi ei vieläkään tuntunut aivan parhaalta, mutta aika oli jo vertailukelpoisempi, luokan 5:nneksi nopein. 

Huoltotauon jälkeen siirryttiin jälleen hieman erityyppiselle tielle, ja nyt homma tuntui lähtevän sujumaan. Kolmas EK oli ajollisesti hyvä suoritus ja aika jälleen viides. Lyhyehkö nelospätkä oli kuluvan kauden parhaita ajosuorituksia ja sen osoitti myös aika, joka oli jo nuorten 3:nneksi nopein. Jäljellä oli enää reilu kaksikilometrinen kisan päättävä asfaltti-EK, mutta panosta sillekin jäi vielä mukavasti, sillä Severi oli kokonaistuloksissa seitsemäntenä, mutta vain 2,5 sekunnin päässä 5. sijasta. Tiedossa oli että toisten renkaiden ja sprinteistä kerätyn asfalttikokemuksen myötä nyt olisi hyvä paikka iskeä. Ja isku onnistui! Severi paukautti tauluun nuorten nopeimman kellotuksen ja ralliuransa ensimmäisen pohja-ajan, jonka myötä loppusijoitus nousi kiikarissa olleelle palkintosijalle 5:nneksi. Päätöspätkän aika muuten oli kaikista noin 200:sta sen läpi ajaneesta 35. nopein, joten nyt onnistui tärkeässä paikassa kovan suorituksen tekeminen.

Kisan alku jäi kaivelemaan, sillä ilman siellä annettua tasoitusta olisi taisteltu paikoista kolmen joukossa. Vaikka parantamisen varaa jäi, voi nousujohteisten suoritusten myötä tuleviin kisoihin lähteä kuitenkin hyvillä mielin.



Kestävyystaistelua Riihimäen SM-rallissa


Rallin Nuorten SM-sarjan kauden kolmansista ja kesän ensimmäisistä pisteistä taisteltiin toukokuun lopussa Riihimäellä. Ralli oli myös yleisen SM-sarjan osakilpailu, jossa kotimaisten kärkinimien lisäksi oli mukana kaksi täysiveristä WRC-kilpuria, joten kisa keräsi runsaasti huomiota osakseen. Kisan reitti oli tällä tasolla harvinaisen pitkä, sillä edessä oli 9 erikoiskoetta ja yli 110 EK-kilometriä. Kun vielä sääkin Riihimäellä oli todella vaihteleva ja välillä reittiä piiskasi todella kovat sadekuurot, oli tiedossa mielenkiintoiset olosuhteet ja melkoinen kestävyyskilpailu. Nuorten luokkaan kilpailijoita starttasi 15 autokunnan verran, Severin rinnalle kartturin paikalle istui tällä kertaa Santeri.

Tämän kauden kisoissa Severille tyypillistä on ollut verrattain hyvät kisojen aloitukset ja sama linja jatkui tällä kertaa, kun EK:lle 1 syntyi 10:nneksi nopein aika. Lähes 20-kilometrisellä toisella pätkällä tie oli paikoin jo heikossa kunnossa, mutta ajorytmi tuntui siitä huolimatta vain paranevan ja aika oli jo nuorten 8:ksi nopein, mikä nosti Severin samalle sijalle myös luokan kokonaistuloksissa. Ennen taukoa oli vuorossa vielä kahteen kertaan ajettu lyhyt yleisö-EK Riihimäen varuskunnan alueella. Sateen liukastamassa asfalttipyörityksessä ei kuskien kannalta juuri ollut tekemistä rallin kanssa, tärkeintä oli vain selvitä ehjänä läpi. Kaikki eivät tässä onnistuneet, mutta Severi selvitti pätkät ongelmitta nousten tauolle tultaessa jo hienosti sijalle 7. Olosuhteista johtuen tiedossa oli, että tänään mitataan ennen kaikkea kaluston ja kuskienkin kestävyyttä, joten fiksulla suorituksella olisi mahdollisuudet todella hyville pistesijoille.

Tauon jälkeinen EK5 ei sujunut aivan aamun pätkien veroisesti, mutta kokonaissijoitus pysyi kuitenkin 7:ntenä. Seuraava kuudes EK oli isommilla lähtönumeroilla jo paikoin todella rajussa kunnossa, ja pätkän varrella näkyi jälleen ongelmiin ajautuneita kilpakumppaneita. Mutta valitettavasti ongelmitta ei tällä kertaa selvitty itsekään; jo pätkän alussa tuli todella kova isku yhdestä monista tielle esiin nousseista maakivistä ja seuraukset alkoivat tuntua hetken päästä, sillä rengas oli hajonnut ja tyhjeni pikku hiljaa. Pätkän viimeiset kilometrit nilkutettiin maaliin jo täysin tyhjenneellä renkaalla. Minin kyydissä ei kisoissa ole pidetty vararengasta mukana eikä niin tehty tälläkään kertaa, joten jatkaminen alkoi näyttää mahdottomalta sillä ennen huoltoa oli edessä vielä kisan pisin pätkä ja paljon siirtymäosuutta. Huollossa ollutta isä-Raunoa pyydettiin heti lähteä tuomaan uutta rengasta, mutta koska pätkä sijaitsi kaukana kisan huoltopaikalta, oli tiedossa että aikarangaistuksia saattaisi myöhästymisen johdosta tulla liikaa.

Uusi pyörä saatiin kuitenkin alle ja pääsimme sittenkin EK:lle 7, tosin monen minuutin aikasakkojen kanssa. Tilanteeseen nähden hyvin sujuneen pätkän jälkeen tulimme huoltoon luonnollisesti luokan viimeisinä, mutta koska porukkaa oli parilla edellisellä pätkällä tippunut kisasta paljon, olimme silti hyvillä pistesijoilla 7:ntenä. Huoltoon saapuessa tuli kuitenkin suuri pettymys, sillä kuten pelkäsimme, olimme myöhästyneet edellisen pätkän lähdöstä liian paljon ja kilpailun johto sulki meidät tämän vuoksi kilpailusta.

Vaiherikas päivä päättyi siis isoon pettymykseen ja jossiteltavaa jäi, sillä tulossa oli ralliuran paras tulos ja ehjällä ajolla jopa neljäs sija olisi ollut mahdollinen. Jossittelu on kuitenkin täysin turhaa, joten otetaan kisasta hyvät asiat ja uudet opit mukaan ja jatketaan taas kokeneempana kohti uusia seikkailuja. Hyvät pätkäajat ja kokemukset erilaisista olosuhteista takasivat, että huonosta lopputuloksesta huolimatta reissu ei ollut lainkaan turha.




Lupaava kesäavaus Ikaalisissa


Rallin kesäkausi päästiin siis starttaamaan viime viikonloppuna lähimaisemissa Ikaalisten Kylpylärallin merkeissä. Kisa keräsi suuren suosion harrastajien joukossa, kun lähtöviivalla oli yli 270 kilpailijaparia. Nuorten luokassa osanotto jäi kuitenkin vain kolmen autokunnan vahvuiseksi. Yhtenä kolmesta matkaan lähti jälleen Severi, ja koska Santeri luki nuotteja toisessa autossa, istui kartturin penkille yli vuoden tauon jälkeen isä Rauno. Kaksikolla oli edessä 7 erikoiskoetta ja 84 kilometriä mukavia sorateitä.

Kesän ensiraapaisut soraan ek:lla 1 lupasi hyvää ja tiukkaa kisapäivää, sillä Severi tykitti pätkälle toiseksi nopeimman ajan, vain kolmen sekunnin päähän luokan pohja-ajasta. Tasaista oli myös toisella pätkällä, jossa nuorten koko kolmikko ajoi alle kolmen sekunnin sisään toisistaan. Ek:lla 3 Severi jäi kärjestä kuusi sekuntia ollen jälleen toiseksi nopein, kuten myös vauhdikkaalla nelospätkällä, jossa luokkapohjatkin jäivät vain kahden sekunnin päähän. Hienosti sujuneen kisan alun jälkeen huoltoon Ikaalisiin Mini saapui siis luokan kakkossijalla, 12 sekuntia kärkeä perässä.

Tauon jälkeisellä kisan lyhyimmällä ek:lla vauhti oli muutaman sekunnin luokkatovereita hitaampaa ja sijoitus tippui niukasti kolmanneksi. Kisan pisimmällä, yli 25 kilometrisellä EK 6:lla vauhti oli taas erittäin hyvää ja aika oli luokan toiseksi nopein. Tätä aikaa voidaan käyttää myös esimerkkinä koko päivän jatkuneesta hyvästä vauhdista, sillä kun verrataan sitä lisäluokkien yleiskilpailuun, oli pätkäaika kovempien autojen joukossa 78:sta ek:n suorittaneesta peräti 36. nopeinta. 

Illan koitteessa vesisade saapui muuttamaan olosuhteita, kun edessä oli vielä yksi yli 21 kilometrinen ek. Pätkä poikkesi luonteeltaan hieman aiemmista, se sisälsi paljon pientä tietä ja oli paikoin todella huonossa kunnossa, ja muuttuneet olosuhteet toivat Severin ajoon pientä varovaisuutta. Yleiskilpailun tasolla pätkäaika oli yhtä kova kuin edelliselläkin, mutta luokkakavereihin verrattuna varovaisuus näkyi kellossa ja takkiin tuli noin puoli minuuttia. Näin ollen sijoitus kisan maalissa oli lopulta luokan kolmas, 47 sekuntia kärjestä.


Vaikka kyseessä oli harrasteralli ja pääosassa ajamisesta nauttiminen, niin kypärän päähän lyödessä on aina tavoitteena kilpakumppanien voittaminen ja hyvä tulos. Tällä kertaa tuloksen pilasi viimeisen pätkän huonompi aika, mutta kokonaisuutena päivään on syytä olla silti tyytyväinen. Kovempienkin kilpa-autojen joukossa lisäluokkien sijoitus 38 yli sadan lähtijän joukossa kertoo tasaisen hyvästä vauhdista, kuten myös se, että samanlaisten autojen V1600-luokassa sijoitus olisi ollut 14 kilpailijan joukossa neljäs. Tärkein mittari on kuitenkin se, että soratie maistui kuljettajalle, ajofiilis oli hyvä ja hauskaa oli.



Kotimaan huippujen renkaanjäljissä Kouvolassa


Kauden toiset rallin nuorten SM-sarjapisteet olivat jaossa helmikuun puolivälissä Kouvolassa SM O.K. Auto-rallissa. Edessä oli monta uutta haastetta, sillä nuorten osakilpailu ajettiin nyt ensimmäistä kertaa yleisen SM-osakilpailun yhteydessä. Tiedossa oli isompi lähtönumero ja syvemmät, kotimaan kärkinimien kaivamat urat. Kisakilometrejä oli luvassa noin 1,5-kertainen määrä normaaliin verrattuna, yhteensä 95 ek-kilometriä. Hyvin kaupungin katukuvassa näkynyt kilpailu ja hieno talvikeli keräsi myös yleisöä reitin varrelle mukavat määrät. Kilpailijapareja oli mukana 123, ja niitä nuorimpia, tulevia kotimaan kärkinimiä lähti nuorten luokkaan 18 kuljettajan verran.

Kuva: AKK/Taneli Niinimäki
Severi istui jälleen kuljettajan paikalle ja kartturin paikan otti vanhempi veli Santeri. Kisan alla vaivanneista sairasteluista huolimatta rallia oli jälleen odotettu innolla. Homma meinasi kuitenkin loppua jo ennen kuin ehti kunnolla alkaakaan. Ensimmäisen erikoiskokeen aikatarkastusasemalle jonottaessa, juuri ennen omaa AT-minuuttia, alkoi pellin alta nousta sankka höyry. Syy selvisi nopeasti, sillä moottorin ylävesiletkun klemmari oli jostain syystä päässyt aukeamaan ja nestettä roiskui voimalla ulos. Letku saatiin paikalleen ja klemmari kiinni kilpakumppanilta lainattujen työkalujen avulla, mukana oli onneksi myös pieni pullo jäähdytinnestettä ja myös juomavedet kaadettiin hävinneiden nesteiden tilalle. Näin matkaa päästiin moottorinlämpöjä tuijottaen jatkamaan. Muutaman minuutin vienyt operaatio aiheutti kuitenkin myöhästymisen EK:n lähdöstä ja rasitteeksi tuli heti kättelyssä yli minuutin verran aikasakkoa. Keskittyminen pätkälle ei ollut paras mahdollinen, kun käytännössä suoraan korjaustoimenpiteistä hypättiin lähtöviivalle. Avauksena oli luvassa vieläpä huima 27 kilometrinen pätkä, mutta ajo lähti kuitenkin sujumaan kohtalaisen hyvin ja aika oli 13:ksi nopein. Auto toimi edelleen ja toinen EK sujui vielä paremmin. Vauhdin puolesta olisi tässä vaiheessa kisaa taisteltu sijasta 9, mutta aikasakko piti sijoituksen 12:ntena. Tällä sijalla saavuttiin myös 3:n EK:n jälkeiselle tauolle.

Tauolta tarkasteltiin autoa ja kerättiin vielä uutta virtaa parille jäljellä olleelle pätkälle. Tauon jälkeinen sujuikin mukavasti ja kokonaistilanteessa noustiin jo 10:nneksi. Viimeisenä oli vielä vuorossa kisan pisin, yli 28 kilometrinen rykäisy. 20 minuutin suorituksen aikana pääsee ajorytmiin jo mukavasti kiinni ja hiki virtaa. Pätkä sisälsi enemmän pienen tien osuuksia, jotka tulivat turhan varmistellen. Tästä syystä aika jäi viimeisellä EK:lla heikommaksi ja loppusijoitus putosi yhdellä. Maalikaaren alle Kouvolan keskustaan saavuttiin näin ollen erinäisten vaiheiden jälkeen päivän päätteeksi nuorten sijalla 11.

Kouvolan seutu tarjosi jälleen todella hienon reitin ajettavaksi ja tietkin pysyivät yllättävän hyvässä kunnossa lämpimistä keleistä ja isosta lähtönumerosta huolimatta. Pätkäajat pysyivät päivän mittaan viimeistä EK:ta lukuun ottamatta tasaisina ja kun verrataan eroja kärkeen sekunteina kilometriä kohden, saatiin lukemia jälleen parempaan suuntaan edelliseen kisaan verrattuna.




Talvinen rallikauden avaus Iisalmessa


Pitkä kisatauko saatiin vihdoin päätökseen, kun uusi rallikausi avattiin viime viikonloppuna Iisalmessa ajetussa Säästöpankki rallissa. Kyseessä oli viisi osakilpailua käsittävän rallin Nuorten SM-sarjan ensimmäinen koitos, jossa alle 18-vuotiaat hurjapäät muodostivat jälleen kisan ylivoimaisesti suurimman luokan, kun mukaan ilmoittautui peräti 22 kilpailijaparia. Nuorten SM-pisteistä kilpaillaan hyvin pitkälti viime vuodelta tutulla konseptilla, merkittävimpänä muutoksena on uusi rengassääntö talvikisoissa, kun sarjassa siirryttiin käyttämään kansainvälistä leveämmän profiilin piikkirengasta.


Severi pääsi starttaamaan uuteen kauteen syksyn onnistuneiden kisojen jälkeen hyvällä fiiliksellä, vaikkakin tuntumaa uusista renkaista oli vain lyhyen 10 kilometrin testin verran. Tuntuma vaikutti kuitenkin löytyvän nopeasti ja Severi aloitti kisan terävästi kellottamalla ensimmäiselle EK:lle 13:nneksi nopeimman ajan. Hyvä ja yritteliäs meno jatkui myös toisella EK:lla, joten parin pätkän jälkeen oltiin mukana tasaisessa keskikastissa ja hyvät pistesijat olivat käden ulottuvilla. Pitkällä kolmospätkällä tapahtui pieni mystinen notkahdus ja rytmi hieman katosi, ero edessä oleviin venähti hieman pidemmäksi, mutta sijoitus tauolle tultaessa pysyi 13:ntena.

Tauolla lyötiin lisävalot nokalle ja lähdettiin ajamaan kisan jälkimmäistä puoliskoa pimenevään iltaan. Oman lisämausteensa tauon jälkeiselle lenkille toi myös paikoin sakeaksikin yltynyt lumisade, joka yhdistettynä kirkkaisiin lisävaloihin lyhensi näkökenttää välillä melkoisesti. Pimeällä ajamisen outous näkyi tauon jälkeisillä pätkillä ehkä hieman kasvaneissa aikaeroissa, joskin sijoituksellisesti pysyttiin edelleen samoilla lukemilla ja viiden ek:n jälkeen jatkettiin edelleen sijalla 13. Vaikeista olosuhteista huolimatta ajamisessa oli sopivasti yritystä ja mahtuipa mukaan parit likitilanteetkin, jotka kuitenkin selvitettiin kunnialla. Myös kisan päättänyt EK 6, jossa Minilläkin keskinopeus nousi noin 100:n kilometriin tunnissa, onnistuttiin selvittämään puhtaasti läpi ja sijoituskin nousi vielä pykälällä. Näin ollen Severi ja kartturina ollut isoveli Santeri palasivat illalla kisan maaliin Iisalmen torille 12:n sijan arvoisen suorituksen tehneinä!

Kauden aloitusta voidaan pitää positiivisena. Esimerkiksi viime talven kisoihin nähden ero kärkeen oli puolittunut ja nyt useampia kuljettajia jäi säännöllisesti taakse puhtaassa vauhdissa, eli kehitysaskelia on otettu ja viime vuoden kokemukset kantavat jo vähän hedelmää. Parhailla pätkäajoilla oltiin jo täysin vertailukelpoisissa asemissa ylemmän keskikastin kanssa, joten kun vauhti saadaan vakiinnutettua tuolle tasolle, aletaan tosissaan taistella pistesijoista top10:ssä. Uusia steppejä on kuitenkin vielä otettava, ja niitä päästään tavoittelemaan seuraavaksi vajaan kuukauden kuluttua. Luvassa on jälleen hieman uusia erityispiirteitä, kun starttaamme kotimaan ehdottomien rallihuippujen tekemiin renkaanjälkiin, sillä sarjan toinen kisa ajetaan yleisen SM-sarjaan kuuluvan O.K. Auto -rallin yhteydessä Kouvolassa.


2018


Kaudelle hieno päätös Laihialla


Hieno ja vaiherikas autourheilukausi alkaa olla takanapäin ja syksyn viimeiset sorat käytiin lennättämässä lokakuun puolivälissä Laihialla ajetussa Rinta-Joupin Autoliike SM-rallisprintissä. Perinteinen Laihian kisa oli siirretty vanhasta paikastaan kaikille kilpailijoille uudelle tielle, ja jo aamuinen rataan tutustuminen osoitti että siirto ei ollut turha; luvassa oli todella upea ja vauhdikas neljän kilometrin pätkä!

Kuva: Juuso Kuhanen / jukumotorsport.kuvat.fi
Nuorten luokkaan starttasi vain kolme kilpailijaa, joista kaksi jo kovia näyttöjä antanutta paikallista hurjaa, joten jo etukäteen oli tiedossa että näiden haastaminen vaatisi Severiltä todellista huippusuoritusta. Ensimmäisellä vedolla syntyi varma ja puhdas suoritus, mutta eroa kärkeen jäi vielä kymmenkunta sekuntia. Toisella ja kauden viimeisellä vedolla laitettiin kaikki peliin ja matkaan mahtui jo tilannettakin, kun vauhdikas nyppyvasen meinasi valua leveäksi. Tilanteen johdosta vauhti hieman kuoli kesken vauhdikkaan osuuden mikä varmasti verotti aikaa pari sekuntia. Muuten kierros osuikin todella nappiin, mistä osoituksena huima kahdeksan sekunnin aikaparannus! Sijoitusta se ei riittänyt parantamaan, mutta valtavista eroista ei enää puhuttu, eroa voittajaan jäi 5 ja toiseen sijaan 3 sekuntia. Vaikka sijoituksen puolesta ei voinut juhlia, sai Severi kuitenkin olla ehdottoman tyytyväinen ajosuoritukseensa. Sen verran kuljettajan kädet tärisivät toisen kierroksen jälkeen veressä virranneesta adrenaliinista, että kaikesta huomasi yrityksen olleen kunnossa! 

V1600-luokassakin kuljettajakattaus oli kovatasoinen, seitsemän kuljettajan joukkoon lähti myös Santeri haastamaan sarjaa kiertäneitä kuskeja. Ensimmäisellä vedolla syntyi kohtalaisen hyvä suoritus, joka riitti luokan neljänneksi. Kärkeen jäi kuitenkin vielä 7 sekuntia ja takana lähimmät uhkaajat hengittivät niskaan, joten toisella lenkillä oli yritettävä vielä kovemmin. Yritystä oli ja ajo pysyi siitä huolimatta puhtaana, tuloksena yli viiden sekunnin parannus. Sijoitus pysyi kuitenkin neljäntenä, kolmas sija jäi 0,8 sekunnin päähän ja kaikkia sarjan kisoja hallinneeseen luokkavoittajaan nähden ero kaventui neljään sekuntiin. Pari tuttua kilpakumppania joiden kanssa on useita kertoja väännetty sekunnin murto-osista jäi tällä kertaa useamman sekunnin erolla taakse. Santerin omasta mielestä toisen kierroksen veto oli yksi parhaista ajosuorituksista jonka hän on vuosien mittaan Minin ratissa onnistunut tekemään.

Kisan jälkeen molemmilla kuljettajilla oli hymy korvissa, kausi oli hienoa laittaa pakettiin Laihian todella nautinnollisella pätkällä! Keskinäisessä aikavertailussa Santeri oli tällä kertaa noin neljä sekuntia Severiä nopeampi. Molempien vauhdista positiivista merkkiä kertoo myös se, että molemmat jättivät vauhdissa taakseen pitkän liudan myös kovempien luokkien kilpureita, bemareita, starleteja ynnä muita. Esimerkiksi Santerin taakse jäi 2-vetoisten yleiskilpailussa yli 20 kilpailijaa. Yllätyksenä tuli myös se, että vaikka osallistuimme kauden aikana vain kahteen rallisprintin SM-osakilpailuun (Kauhajoki & Laihia), riitti näiden kahden kisan pisteet Severillä nuorten cupin 8:nteen ja Santerilla V1600-cupin 7:nteen sijaan.



Pettymyksestä voitonriemuun!


Syyskuun lopulla oli vuorossa autourheilun täyteinen kahden kisan viikonloppu, kun ensin lauantaina kaasuteltiin rallin nuorten SM-sarjan päättänyt osakilpailu Jari-Pekka ralli Heinolassa, ja heti perään sunnuntaina oli vuorossa perinteinen JSH-Kuljetus rallisprint Hämeenkyrössä. Lauantaina Severi ajaa ja Santeri toimii kartturina, sunnuntaina molemmat istahtavat vuorollaan ratin taakse. Vauhdikkaasta viikonlopusta jäi jälleen valtava määrä tarinoita kerrottavaksi, yritetään tiivistää tähän tärkeimmät juonenkäänteet.

Kuva: Pekka Mäkinen / AKK
Vankkurit startattiin lauantaina kello 4:00 Jämijärveltä kohti Heinolaa, jossa odotettavissa oli kuuden ek:n verran nautinnollisia mutta haastavia teitä. Nuorten luokkaan lähti mukaan 12 kilpailijaa, joista ensimmäisille jo ek1 osoittautui liian haastavaksi. Severi otti alun varovasti, mutta lopun pienemmällä tiellä meno alkoi jo maistua, tuloksena ek:n 9:ksi nopein aika. Siirtymäosuudella kohti toista ek:ta tuli kuitenkin lunta tupaan; jostain kuului kolahdus ja samalla hetkellä laturin valo syttyi. Auto nopeasti tien sivuun ja ongelma oli löydettävissä helposti, laturin hihnaa ei enää näkynyt paikallaan, sillä vesipumpun hihnapyörä oli hajonnut kappaleiksi. Yhdeksän ek-kilometrin jälkeen homma jäi kesken ja huoltojoukot saivat lähteä noutamaan autokuntaa tien varresta. Seuraavaksi yhdistelmän nokka mahdollisimman pian kohti kotia ja samalla päälle selvitystyö tarvittavien varaosien löytämiseksi. Uutta vesipumppua ei tähän hätään löytynyt, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi kaivaa kotipihalta metalliromujen keskeltä esiin pari vuotta sitten varmuuden vuoksi pois vaihdettu vesipumppu. Pumpun vaihtamiseksi on ahtaassa konehuoneessa ensin raivattava melkoinen määrä tavaraa pois edestä, mutta muutaman tunnin aherruksen jälkeen noin iltakymmeneltä laitteet rokkasivat jälleen! Tiedossa kuitenkin oli että mitään varmuutta ei olisi siitä kuinka pitkään hätävara toimisi, sillä myös tämän pumpun hihnapyörässä oli havaittavissa selkeää väljyyttä, minkä takia se aikanaan oli pois vaihdettukin. Mutta ainakin viivalle päästään ja niin kauan mennään kuin laitteet pelittää!

Sunnuntaina siis myös Santeri istui muutaman kuukauden tauon jälkeen ratin taakse ja oli veljeksistä ajovuorossa ensimmäisenä. Ensimmäisellä kierroksella aika oli V1600-luokan tasaisessa kahdeksan kuljettajan joukossa viidenneksi nopein, kuitenkin vain 0,6 sekuntia kakkossijasta. Nuorten luokan viiden kilpailijan joukossa sen sijaan ei avauskierroksella taisteltu sekunnin kymmenyksistä, nimittäin edellisen päivän vaikeuksista sisuuntuneena Severi täräytti luokan nopeimman ajan, ja vieläpä yli 10 sekunnin marginaalilla! Uran ensimmäinen luokkavoitto oli vahvasti hyppysissä.

Toisella vedolla Santeri onnistui parantamaan omaa aikaansa mukavasti noin viidellä sekunnilla, ja se riitti nostamaan sijoituksen omassa luokassa neljänneksi. Mutta draaman kaari sai jälleen uuden käänteen, kun heti maaliintulon jälkeen pelätty skenaario toteutui ja väljä hihnapyörä aiheutti laturinhihnan katkeamisen. Tämä tarkoitti sitä, että Severi ei pääsisi ajamaan omaa toista vetoaan, joten nyt oli vain odoteltava paljonko muut parantaisivat aikojaan. Kisassa annettiin runsaasti erilaisista liputuksista johtuneita uusintamahdollisuuksia, joiden myötä osa nuorista pääsi ajamaan pätkän läpi jopa neljään kertaan, kun Severin oli laskettava toivonsa ainoastaan tuon yhden yrityksen varaan. Parin tunnin piinalliseen odotukseen saatiin vihdoin päätös kun lopulliset tulokset lyötiin seinälle: muiden aikaparannukset eivät riittäneet ja tuloksena Severin uran ensimmäinen luokkavoitto!! Tapahtumarikas viikonloppu päättyi siis kirjaimellisesti vaikeuksien kautta voittoon, kaikkien käänteiden jälkeen fiilis oli koko porukalla upea! Suuri kiitos kuuluu huoltojoukoille, Isälle ja Petrille, että sunnuntaina päästiin ylipäätään kisaan mukaan!



Mukava rallipäivä Laitilassa


Yli kahden kuukauden mittainen kisatauko päästiin vihdoin katkaisemaan, kun elokuun viimeisenä viikonloppuna oli vuorossa rallin nuorten SM-sarjan 4. osakilpailu, Oili Jalonen-ralli Laitilassa. Täysin toimettomana ei koko kisataukoakaan tarvinnut viettää, sillä kesäkuisen Kouvolan kisan jälkeen edessä oli vaihdelaatikon vaihto. Muutama kesäilta vierähti siis rattoisasti myös tallin puolella, mutta nyt päästiin vihdoin taas tositoimiin!

Kuva: Sportkuvat
Laitilan kisan osallistujamäärä oli todella vaisu, sillä mukana oli alle 80 kilpailijaparia, mutta ilahduttavaa oli se että nuorten luokassa kilpailijoita oli kauden muiden kisojen tapaan hienosti, kun viivalle asettui jälleen 15 alle 18-vuotiasta kuljettajaa. Severin kartturin paikalle istahti jälleen Santeri, tavoitteena pojilla oli lähteä jälleen kuromaan muiden nuorten etumatkaa kiinni.

Ensimmäisellä lenkillä oli tiedossa kolmen ek:n verran haastavia länsirannikon teitä. Kesän ajotauosta huolimatta ajamiseen tuntui nopeasti löytyvän melko hyvä rytmi, paikoitellen oli vielä vähän hakemista mutta tietyillä osuuksilla homma tuntui rokkaavan jo oikeinkin mallikkaasti. Kolmen pätkän jälkeen tuloksia katsoessa hiipi puseroon kuitenkin jälleen pieni pettymys, hyvältä tuntuneesta ajosta huolimatta sijoitus tauolla oli luokan 14.

Kuva: Toni Ruotsalainen
Tauon jälkeen lähdettiin nauttimaan vielä kahdesta ek:sta, tarkoituksena myös kiristää vauhtia jälleen pykälällä. Neljännen ek:n jälkeen tilanne pysyi vielä muuttumattomana ja sijoitus oli 14. Kisan haastava viimeinen pätkä muutti kuitenkin tuloslistaa vielä melkoisesti, kun useampi kuljettaja sortui pieniin ja isompiinkin virheisiin. Severin ajo sujui mallikkaasti, ajossa oli yritystä mutta silti virheiltä vältyttiin. Kauden eittämättä paras yksittäinen ek-suoritus nosti sijoitusta mukavasti kolmella pykälällä lopputuloksissa 11:nneksi! Vaikka pätkäajat eivät suhteessa muihin vieläkään täysin tyydyttäneet, hyvää oppia ja kehitysaskeleita tarttui tästäkin kisasta matkaan roppakaupalla. Ja ainakin viimeisen pätkän jälkeen oli jälleen ohjaamon molemmilla jäsenillä leveä hymy kasvoilla, se kai tässä hommassa on kaikkein tärkeintä 😊



Kesäkauden kurvailuja asfaltilla ja soralla


Tiimimme kesäkausi avattiin toukokuussa kahdella asfalttisprintillä. Ensimmäisenä oli vuorossa odotettu kotikisa, kun Kankaanpään Pansialla kilpailtiin poikkeuksellinen kolmen kierroksen sprintti. Severi aloitti kisan tunnustellen, mutta paransi suoritustaan roimasti kierros kierrokselta. Tuloksena nuorten kolmas sija. Reilun puolen vuoden tauon jälkeen ratin taakse palannut Santeri oli kahden kierroksen ajan kiinni V1600-luokan 2. sijassa, mutta putosi kolmannella vedolla lopputuloksissa niukasti kolmanneksi. Viikko Kankaanpään jälkeen kaasuteltiin Kauhajoella SM-sprintissä. Severille tuloksena oli nuorten 7. sija ja Santeri sijoittui luokassaan 6:nneksi. Molemmissa luokissa kilpailu oli jälleen äärettömän tasaista, molemmilla samalle sekuntiluvulle mahtui useampia kuljettajia, ja esimerkiksi Severi hävisi 6. sijan vain 0,03 sekunnin erolla. Tiimin sisäisessä kilpailussa Santeri oli nopeampi Kankaanpäässä, mutta Severi vei pidemmän korren Kauhajoella.

Kesäkuun puolella palattiin sorapinnalle ja kauden päätavoitteen, rallin nuorten SM-sarjan pariin, kun vuorossa oli Kouvolassa ajettu sarjan kolmas osakilpailu. Nuorten SM-pisteistä lähti taistelemaan yhteensä 16 kilpailijaparia. Luvassa oli 7 erikoiskokeen ja noin 65 ek-kilometrin verran hienoja, vauhdikkaita ja luonnikkaita Kouvolalaisia sorateitä. Kisaan lähdettäessä oli jälleen monia uusia asioita tiedossa. Kyseessä oli Severin uran ensimmäinen soraralli, minkä lisäksi uutta oli myös se että Kouvolassa veljekset nähtiin ensimmäistä kertaa samassa autossa kisatilanteessa, kun Santeri istui tällä kertaa Severin kartturiksi.

Ruosteet karistettiin ranteista kahdella noin 5 kilometrin pituisella pätkällä, joilla totuttelu sorapinnalle alkoi hieman tunnustellen. Tuntuma ajamiseen parani kuitenkin mutka mutkalta, ja pätkien välissä läpikäytyihin pieniin ajoteknisiin asioihin löydettiin nopeasti parannuksia. Kahdella taukoa edeltäneellä ek:lla ajamiseen alkoi löytyä jo hyvää otetta. Hyvältä tuntuneesta ajosta huolimatta sijoitus oli kuitenkin häntäpäässä, tauolle saavuttiin neljän ek:n jälkeen sijalla 14.

Tauon jälkeen lähdettiin nauttimaan vielä kolmesta ek:sta. Vauhdikas ek 5 sujui edellisten tapaan ilman virheitä ja hyvällä rytmillä. Vaativa kuudes ek koitui monen kilpailijan kohtaloksi, mutta Severi selvitti myös sen läpi ilman ajovirheitä. Pätkällä tuli kuitenkin myös takapakkia, sillä loppua kohden alkoi autosta kuulua ikäviä ylimääräisiä ääniä. Ek:n maalissa oli tehtävä pikaista kartoitusta kolinan aiheuttajasta, sekä nopeita päätöksiä kisan jatkamisen suhteen. Yltyvän äänen todettiin selkeästi tulevan voimansiirrosta, mutta koska muuttuneiden tilanteiden myötä huomattiin uran ensimmäisten SM-pisteiden olevan käden ulottuvilla, tehtiin päätös lähteä yrittämään myös viimeisen ek:n selvittämistä. Riski ei kuitenkaan tuottanut tulosta. Kolina voimistui entisestään ja matka katkesi jo kilometrin ajon jälkeen, joten edessä oli keskeytys sijalta 12. Lopputulos oli harmillinen, mutta päivästä saatiin kuitenkin paljon hyvää oppia. Myös vauhdin suhteen kehitystä talveen verrattuna oli selkeästi tapahtunut, esimerkiksi luokan kärkeen verrattuna ero oli karkeasti arvioituna lähes puoliintunut. Ja ennen kaikkea oli jälleen upeaa päästä nauttimaan Kouvolan upeista teistä! 



Todellista talvirallia Oulussa


Helmikuun viimeisenä viikonloppuna oli vuorossa kauden pisin kisareissu, kun Nuorten SM-sarjan toinen osakilpailu ajettiin Oulun ympäristössä. Jo 53. kerran järjestetyn legendaarisen Pohjola-rallin reitti suuntautui Oulusta Pudasjärven suuntaan sisältäen 61 erikoiskoekilometriä ja yli 200km siirtymäosuuksia. Kelien puolesta lähtökohdat talviseen seikkailuun olivat hyvät; lunta riitti reilusti ja kisa-aamuna lämpömittari näytti 27 pakkasastetta.

Nuorten luokkaan kilpailijoita starttasi jälleen uusi ennätysmäärä, 23 autokuntaa. Kilpailu aloitettiin Kiimingin keskustan kupeessa kahteen kertaan ajetulla yleisöerikoiskokeella. Parin kilometrin mittaisen pätkän varrella oli mukavasti yleisöä, mutta kuljettajille se toimi lähinnä alkulämmittelynä eikä valtavia eroja vielä syntynyt. Kun ruosteet oli karisteltu ranteista pois, olikin jo todellisen koitoksen aika, sillä EK3 oli pituudeltaan peräti 29 kilometrinen. Tuolle matkalle mahtui jo monenlaista mutkaa ja myös nopeita osuuksia, kun Minin mittariinkin saatiin lumirännissä muutaman kerran jo pitkälti yli 150km/h lukemia. Ajo sujui puhtaasti mutta eroa nopeampiin kertyi pitkällä pätkällä reilusti. Aikaa kului myös pariin ylimääräiseen pysähdykseen kun takaa tulleita nopeampia autoja päästettiin ohi. Pudasjärvellä vietetylle lyhyelle huoltotauolle Severi ja Rauno saapuivat sijalla 21.

Tauon jälkeen oli vielä vuorossa kaksi normaalimman pituista, vajaa 15 kilometristä pikataivalta. Lunta näidenkin pätkien varrella riitti reilusti ja penkat olivat välillä auton korkuisia, joten tarkkana täytyi olla, mikäli halusi välttyä lapiohommilta. Kaivuutöiltä myös vältyttiin, kun Severi toi auton ehjänä maaliin myös kahdelta viimeiseltä EK:lta. Ajamiseen löytyi luottoa koko ajan paremmin, mutta pätkäajoissa sijoitukset olivat siitä huolimatta häntäpäässä. Loppusijoitus nuorten 19:s.
Nuorten luokan äärettömän kovasta tasosta kertoo esimerkiksi se, että täysi-ikäisten juniori-lisenssiluokan kuljettajien vastaavilla Vakio1600-autoilla ajetun luokan voittaja olisi ollut nuorissa vasta 13:s, häviten nopeimmalle nuorelle yli kolmella minuutilla! Nuorissa on siis kehkeytymässä uusia huippulupauksia ja kovaa täytyy ajaa, mikäli luokassa haluaa pärjätä.

”Ajaminen tuntui taas koko ajan paremmalta ja luottoa alkoi löytyä, mutta kyllä aikatappio muihin verrattuna oli silti pettymys. Tärkein tavoite talvelle oli kuitenkin saada kaikki mahdollinen kokemus talteen ja se onnistui, kun molemmat rallit päästiin ehjästi maaliin. Ja olihan tämä Oulun reissukin hieno seikkailu, hienoja kokemuksia joista on pitkään haaveiltu! Nyt odotellaan innolla kesäkauden kisoja, uskon että silloin ollaan niin kuskin kuin autonkin suhteen valmiimpia taistelemaan paremmista sijoituksista”, Severi kommentoi.

Hienojen talvikelien jatkuessa koitetaan vielä treenailla, jotta oltaisiin mahdollisimman valmiita kun kesäkaudella päästään jälleen kilpailemaan. Sarjapisteistä ajetaan seuraavaksi kesäkuussa Kouvolassa, mutta ennen sitä kilpaillaan varmasti ainakin kotikisassa Kankaanpään asfalttisprintissä toukokuussa!



 Kauan odotettu rallidebyytti Kangasniemellä


Historian ensimmäinen virallinen rallin Nuorten SM-osakilpailu kaasuteltiin 3. helmikuuta Kangasniemellä. Nuoria alle 18-vuotiaita kuljettajia lähti kilpailuun hieno määrä, peräti 20 kappaletta. Mukana oli jo vauhtinsa aiemmin näyttäneitä huippulupauksia, mutta vastapainoksi myös muutamia rallin ensikertalaisia. Uransa ensimmäistä rallia Kangasniemelle lähti ajamaan myös 16-vuotias Severi Palomäki, kartturinaan isänsä Rauno.

Kisakokemusta Severillä on parin vuoden ajalta rallisprintistä, mutta nyt oli edessä uran ensimmäinen täysimittainen ralli. Autona toimi rallisprintin puolella tutuksi tullut Mini, mutta muuten edessä oli valtava määrä uusia asioita ja opeteltavaa. Lähtökohdat kisaan olivat siis haastavat, mutta mielenkiintoiset. Ennen kisaa Severin kokemus kilpa-autolla talvikelistä rajoittui yhteen tammikuussa ajettuun testipäivään, sekä kahteen loskakelissä ajettuun sprinttiin vuonna 2016, joten tulostavoitteita tai odotuksia vauhdin suhteen oli mahdotonta asettaa ennakkoon.

Merkittäviä eroja sprintin ja rallin välillä on esimerkiksi kilpailun moninkertainen pituus sprinttiin verrattuna, sekä viereen istuva kartanlukija. Oman lisäjännityksensä kisan kulkuun tuo myös se, että siirtymäosuuksien ajaksi nuorten luokan kuljettajat joutuvat ottamaan haltuun myös kartanlukijan tehtävät, sillä auton ajamisen ek:lta toiselle muun liikenteen joukossa ajettavilla siirtymillä hoitaa täysi-ikäinen kartturi. Ehkäpä merkittävin uusi asia on se, että sarjan kilpailut ovat ns. ”pimeitä ralleja”, eli reittiin ei ole mahdollista tutustua etukäteen. Kuljettaja ei siis tiedä mitä seuraavan mutkan tai nyppylän takana milloinkin odottaa.

Kuva: Jussi Rantala
Edessä oli yli 60 erikoiskoekilometrin verran hienoa ja vaativaa Etelä-Savolaista rallitietä upeissa talvisissa olosuhteissa. Kilpailussa ajettiin yhteensä kuusi erikoiskoetta, pituudeltaan kaikki olivat tasaisesti 10 kilometrin molemmin puolin.

Suurimmat jännitykset karisteltiin pois ensimmäisellä ek:lla, jossa oli tarjolla alueelle tyypillistä, nopeaa ja runsaasti ylityksiä sisältävää tietä. Kisan aloitus sujui puhtaasti mutta vielä varoen, tuloksena nuorten 18. nopein aika. Toinen ek oli pääosin pienempää, paikoin hyvinkin kapeaa ja tarkkuutta vaativaa tietä. Pienemmän tien osuudet vaikuttivat sopivan Severille paremmin, sillä aika oli nuorten 14. nopein. Myös kolmas ek sujui varmanpäälle ja tauolle autokunta saapui tasaisen suorituksen myötä 14. sijalla.

Kuva: Jussi Rantala
Kilometrien myötä ajamiseen alkoi löytyä jo hieman parempaa otetta ja tauon jälkeisellä Ek4:lla Severi nousi jo luokassa 12:nneksi. Jäljellä oli kuitenkin kaksi rallin pisintä n.13 kilometristä pätkää, jotka ajettiin illan pimetessä lisävalojen turvin. Ensimmäinen kerta lisävaloilla toi jälleen yhden uuden muuttuvan tekijän kilpailun kulkuun. Vauhti pysyi viimeisillä pimeässä ajetuilla pätkillä samanlaisena suhteessa kilpakumppaneihin, ja myös nämä ek:t selvitettiin kunnialla läpi. Kun kaikki kuusi erikoiskoetta ja koko reitti oli suoritettu virheettömästi, odotti kilpailun maalissa 20 nuoren kuljettajan joukossa loppusijoitus 14. 

”Tottakai vauhtia olisi saanut olla selvästi enemmän, mutta olihan se selvää että uudet asiat vaativat totuttelua ja kilometrejä alle. Kun kaikkiin uusin juttuihin alkoi saada hieman tuntumaa, alkoi ajaminenkin ainakin tuntua paremmalta. Maaliin päästiin ehjänä, se oli tärkein tavoite”, Severi kommentoi. ”Kisapäivä oli lopulta onnistunut ja mukava, joten pitkään odotetusta ensimmäisestä rallista jäi hieno fiilis!” 



2017


Kausi päätökseen Huittisissa


Rallisprint kauden päätöskilpailu kaasuteltiin viime sunnuntaina Huittisissa. Tutulla nopealla radalla ajettu kisa oli samalla myös SM-sarjan viimeinen osakilpailu ja mukaan oli ilmoittautunut 135 kilpailijaa.

Nuorten luokkaan starttasi tällä kertaa seitsemän kuljettajaa. Severin ajo tuntui ensimmäisellä kierroksella hyvältä ja sujui ilman suurempia virheitä, mutta aika ja tulos ei täysin miellyttänyt. Severi oli ensimmäisen kierroksen jälkeen luokkansa viidentenä. Huittisten vauhdikas pätkä sisältää paljon nopeita mutkia joissa pienetkin ylimääräiset nostelut ja jarrutukset näkyvät heti kellossa. Näitä parantamisen paikkoja käytiin tauolla videolta läpi ja tuttuun tyyliin Severi otti niistä opikseen. Aika parani toisella vedolla lähes seitsemällä sekunnilla ja se riitti nostamaan myös sijoitusta pykälällä neljänneksi. Eroa kolmanteen sijaan jäi vain 0,6 sekuntia ja luokan kovimpaan kärkeenkin ainoastaan reilut viisi sekuntia. 

V1600-luokka on tämän vuoden sprinteissä ollut useasti kilpailun suurin luokka ja oli sitä myös tämänkertaisessa SM-sprintissä, kun mukana oli peräti 17 kilpailijaa. Yksi luokan hienoista erityispiirteistä on se, että tuohon joukkoon mahtui peräti 14 eri automallia! Myös Santeri lähti tavoittelemaan mahdollisimman hyvää sijoitusta tuossa kovassa porukassa. Ensimmäisen kierroksen suoritus oli hyvinkin identtinen Severin vastaavan kanssa, muutama turha jarrutus näkyi heti ajassa ja sijoitus oli 11. Toiselle kierrokselle oli tehtävä samoja toimenpiteitä kuin velipoikakin, ja jossain määrin se onnistuikin. Ajasta lähti pois runsaat neljä sekuntia ja lopullinen sijoitus nousi näin pykälällä kymmenenneksi. Nuorempi veljeksistä kuitenkin onnistui yhdessä havaittujen epäkohtien korjaamisessa paremmin ja löi veljesten aikavertailussa tällä kertaa vajaan sekunnin erolla nopeamman ajan. Kyseessä oli ensimmäinen kerta kun Severi onnistui lyömään Santerin sorakisassa, jälleen hyvä osoitus Severin jatkuvasta kehityksestä. Tästä on hyvä jatkaa ensi vuonna!



Mukava syyskisa Hämeenkyrössä


Vain viikko edellisestä kisasta ja taas jatkettiin, tällä kertaa Hämeenkyrössä viime vuosilta tutulla mukavalla ja vaihtelevalla pätkällä.

Nuorten luokassa kilpailijoita oli tällä kertaa kahdeksan. Mukana oli myös muutama viimeistä vuottaan nuorissa ajava luokan ehdottomiin kärkinimiin kuuluva kuljettaja, joten Severille oli tarjolla hyvää vertailukohtaa myös maan nuorten kärkinimien vauhdista. Ensimmäisellä kierroksella tie oli todella liukkaassa kunnossa, mutta Severi hallitsi olosuhteet ja toi Minin varmasti maaliin luokan viidenneksi nopeinta vauhtia. Ja olipa aika myös vajaalla sekunnilla Santerin ensimmäisen vedon aikaa parempi. Toisella kierroksella tie oli jo pitävämpi, mutta aivan täyttä luottoa pitoon ei kuitenkaan ensimmäisen kierroksen liukastelun jälkeen löytynyt. Aika parani kuitenkin reilulla kahdella sekunnilla ja lopullinen sijoitus luokassa oli viides. Luokan voittaneeseen, ensi kaudella rallin SM-sarjaan siirtyvään Aleksi Röyhkiöön eroa jäi noin 11 sekuntia, mutta muiden vähemmän sorakokemusta omaavien kuljettajien joukossa Severin vauhti oli jälleen kelvollista. 


Vakio1600-luokan puolella mukana oli seitsemän kuljettajaa. Luokka lähti reitille jälleen aivan ensimmäisten kuljettajien joukossa joten olosuhteet olivat ensimmäisellä kierroksella vielä todella liukkaat, mutta luokan sisällä tilanne oli kuitenkin kaikille sama. Santerin ensimmäisen vedon liukastelun tuloksena oli rutiinisuoritus ilman erikoisuuksia, se riitti kuitenkin luokan neljänneksi nopeimpaan aikaan. Toiselle kierrokselle lähdettiin parempien olosuhteiden myötä hakemaan parannusta ja se myös onnistui. Ajamiseen löytyi hyvä rytmi ja puhdas suoritus toi mukavan kuuden sekunnin parannuksen aikaan. Se riitti nostamaan myös sijoituksen palkintosijalle kolmanneksi! Tiimin sisäisessä aikavertailussa Santeri oli tällä kertaa noin kolme sekuntia Severiä nopeampi.



Vihdoin soralle!


Kuva: Jesse Eteläniemi
Kesäkauden asfalttikisat saatiin pakettiin elokuun alussa Ruovedellä. Nyt kun kausi kuukautta myöhemmin jatkui, kunta pysyi samana, mutta keskustan kadut olivat vaihtuneet Jäminkipohjan vauhdikkaaseen sorapätkään. Vanha tuttu pätkä tarjosi niin teknistä osuutta kuin pitkää ja vauhdikasta suoraakin, ja oman mausteensa antoi myös pitkin päivää jatkunut vesisade.

Testit sorapinnalla ennen kisaa jäi osaltamme vähiin, edellisenä iltana oli vain parin kilometrin verran varmistettu auton toimivan kuten pitää. Ensimmäinen kerta märällä soratiellä ja 11 kuukauden tauko sorakisoista näkyi vielä hieman Severin ensimmäisessä vedossa, ajo tuntui hyvältä mutta pienen varmistelun myötä sijoitus kuuden kuljettajan joukossa oli viides. Tauolla katsottiin incar-videolta muutamat parannuksen kohteet ja asetettiin tavoitteeksi viiden sekunnin aikaparannus. Tuo tavoite ei kuitenkaan tuntunut riittävän, vaan Severi paransi toisella kierroksella aikaansa peräti 12 sekunnilla! Se riitti nostamaan hänet viidenneltä sijalta peräti toiseksi, eikä eroa voittajaankaan jäänyt kuin kaksi sekuntia. Edellisen kisan tapaan siis palkinnoille!

Kuva: Jesse Eteläniemi
Vaikka Santerilta kisakokemusta löytyy jo usean vuoden ajalta, oli tämä hänellekin ensimmäinen kerta oikeasti märällä soratiellä kilpurin ratin takana. Lisämielenkiintoa toi myös se, että Santeri pääsi reitille kaikista kilpailijoista toisena. Uusista olosuhteista huolimatta tuntuma löytyi nopeasti ja ajo tuntui kohtalaiselta, ensimmäisen kierroksen jälkeen sijoitus kahdeksan kilpailijan joukossa luokan neljäs. Toisella kierroksella ajaminen tuntui lisääntyneestä vesisateesta huolimatta hieman ensimmäistä paremmalta, mutta kello näytti toista, ajan ollessa sekunnin heikompi. Myös loppusijoitus tippui näin oman luokan viidenneksi. Veljesten aikavertailussa ensimmäisen kierroksen aika kuitenkin riitti ja Santeri oli lopulta neljä sekuntia Severiä nopeampi. Molempien veljesten mielipide kisan jälkeen oli samanlainen: sora on alustana ehdottomasti nautinnollisin, eli hauskaa oli!



 Asfalttikauden päätös Ruoveden keskustassa

Kuva: Jesse Eteläniemi

Reilun kuukauden mittaisen kisatauon jälkeen palasimme jälleen Minin rattiin elokuun 13. päivänä, kun vuorossa oli ensimmäistä kertaa ajettu Ruoveden asfalttisprint. Aivan Ruoveden keskustassa kierrellyt rata oli haastava ja yleisölle ilmainen tapahtuma veti mukavasti väkeä reitin varrelle seuraamaan kuljettajien suorituksia. Kilpailijoita mukaan ilmoittautui vain 64 kappaletta, mistä johtuen kilpailunjohto teki päätöksen että kisassa ajetaan kolme kierrosta ja normaaliin tapaan vain paras aika ratkaisee.


Aamuisen vesisateen kastelemat kadut ehtivät sopivasti kuivua ja kisa päästiin aloittamaan lähes kuivalla radalla. Severillä reilun kuukauden ajotauko ja pieni epävarmuus olosuhteista näkyi vielä ensimmäisellä kierroksella pienenä varovaisuutena, siitä huolimatta seitsemän nuoren kuljettajan joukossa kolmanneksi nopein aika. Toisella kierroksella rytmi alkoi löytyä ja yritys lisääntyi, joten aikakin parani hienosti yli 4,5 sekunnilla. Sijoitus pysyi kuitenkin samana, mutta eroa toiseen sijaan jäi enää 0,3 sekuntia, joten kolmannelle vedolle jäi vielä tavoiteltavaa. Haaveet kolmannen kierroksen aikaparannuksista kuitenkin kirjaimellisesti vesittyivät, kun tauon aikana tullut kova sadekuuro kasteli radan täysin. Näin ollen oli käytännössä selvää ettei parannuksia nähtäisi. Severi kuitenkin ajoi myös kolmannen kierroksen puhtaasti maaliin jääden noin 7 sekuntia omasta parhaastaan. Tuloksen kuitenkin hienosti kolmas sija ja komea pokaali kotiinviemisiksi!

Kuva: Jesse Eteläniemi
V1600-luokka oli jälleen lähtijämäärältään kilpailun suurin, kun mukaan starttasi 9 kilpailijaa. Santeri onnistui ensimmäisellä kierroksella tekemään puhtaan perussuorituksen, joka riitti viidenneksi nopeimpaan aikaan. Toisella kierroksella suoritus tuntui selkeästi paremmalta, mutta aika parani kuitenkin vain vajaalla sekunnilla ja sijoitus pysyi samana. Kuten todettua, kolmannelle kierrokselle rata sai kunnon kastelun ja ainoa järkevä tavoite oli saada auto ehjänä maaliin, joten viimeinen veto menikin aikalailla näytösajeluksi. Tuloksena näin ollen V1600-luokan viides sija, 3,6 sekuntia voittajalle jääneenä. Veljesten keskinäisessä väännössä Santeri vei tällä erää voiton ollen runsaat kaksi sekuntia Severiä nopeampi. 




Onnistunut kisapäivä Keuruulla



Vain parin viikon tauon jälkeen päästiin jälleen ajamaan kilpaa, tällä kertaa vuorossa oli kansallinen Keurustarvike rallisprint Keuruulla. Keskustan tuntumassa Yliahon teollisuusalueella kierrellyttä melko hidasta mutta teknisesti haastavaa rataa lähti kiertämään yhteensä 72 kilpailijaa.

Nuorten luokassa kilpailijoita oli tällä kertaa mukana vain neljän kuljettajan verran. Hyvin ja nousujohteisesti sujuneen alkukauden myötä oli Severin ajatuksiin varmasti noussut jo tavoite päästä tosissaan haastamaan Keuruulla myös luokan ennakkosuosikkeja voittotaistelussa. Ensimmäisellä kierroksella ei vielä aivan puhdasta suoritusta tullut, mutta parista selkeästä virheestä huolimatta sijoitus luokassa oli tauolla toinen. Toisella kierroksella piti parantaa ja se myös onnistui, puhtaalla ajolla aika parantui hienosti yli viidellä sekunnilla. Voittoon asti se ei riittänyt mutta avauskierroksen jälkeinen toinen sija säilyi kirkkaasti! Voittajaan eroa jäi enää 2,5 sekuntia ja taakse jääneisiin eroa kertyi yli neljä sekuntia. Vaikka voitontahtoisessa kilpailijassa toinen sija ei vielä riemunkiljahduksia aiheuttanut, oli kyseessä kuitenkin uran toistaiseksi paras sijoitus mikä on jälleen hyvä osoitus kehityksestä.

Vakio1600-luokka oli osanottajamäärältään Keuruun kisan suurin luokka, sillä Santerin lisäksi mukaan lähti yhdeksän muutakin kilpailijaa. Alkukauden ajan hieman kateissa ollut ajorytmi oli viimein alkanut löytyä edellisessä kisassa Nokialla, joten nyt Keuruulle Santeri pääsi starttaaman luottavaisin mielin. Ensimmäisellä kierroksella perusvarma ajosuoritus toi luokassa neljännen sijan. Toiselle kierrokselle riskitasoa oli vielä varaa nostaa pykälän verran, mutta teknisellä radalla ajon oli ennen kaikkea pysyttävä puhtaana. Nämä molemmat tavoitteet täyttyivät ja aika parani yli kolmella sekunnilla, mikä riitti nostamaan Santerin palkintosijalle luokan kolmanneksi! Takkuisen alkukauden jälkeen sijoitus tyydytti myös kuljettajaa. Veljesten keskinäinen taistelu oli jälleen tasainen, tällä kertaa Santeri oli 0,8 sekunnin erolla nopeampi. Kaiken kaikkiaan Keuruun kisapäivä oli erittäin mukava ja molempien kuljettajien osalta onnistunut! 

Muutaman seuraavan viikon aikana keskitytään lähinnä seuraamaan autourheilua penkalta käsin, minkä lisäksi Santeri istahtaa jälleen myös kartturin paikalle Sastamalassa ajettavassa Autoglym rallissa. Minillä olemme seuraavan kerran lähtöviivalla elokuussa Ruovedellä ajettavassa asfalttisprintissä!




 Tiimin sisäistä vallanvaihtoa Nokialla



Rallisprintkausi jatkui viikkoa ennen juhannusta kun Nokialla kaasuteltiin kahtena päivänä Future Cup-sarjan osakilpailujen merkeissä. Nokian Renkaiden testiradan ja Nokian jokkisradan ympärille oli rakennettu mielenkiintoinen ja erittäin monipuolinen sprinttirata.

Nuorten luokkaan starttasi tällä kertaa Severin lisäksi 10 muuta kilpailijaa, Santerin luokassa kilpailijoita oli seitsemän. Edellisessä kisassamme Kauhajoella Severi hiipi jo parin kymmenyksen päähän Santerista tiimin sisäisessä kilpailussa ja nyt Nokian lauantain kisan ensimmäisellä kierroksella tapahtui ensimmäisen kerran se mikä oli jo odotettavissa; Severi oli kolmen kymmenyksen erolla Santeria nopeampi! Eikä se Severille riittänyt, vaan toisella kierroksella hän paransi aikaansa vielä lähes neljällä sekunnilla ja jätti näin aikaansa reilulla sekunnilla parantaneen Santerin lopulta peräti 2,7 sekunnin päähän. Jälleen kerran voi sanoa Severin ajaneen uransa toistaiseksi parhaan kisan ja se riitti nuorten tuloksissa mukavasti listan puoliväliin kuudenneksi. Santerille kisa oli alkukauden kisojen tapaan hieman vaikea eikä kunnon luottoa autoon jostain syystä tahtonut löytyä, sijoitus luokassa viides.

Sunnuntain kisaan ajosuunta käännettiin joten luvassa oli käytännössä aivan uusi rata. Ensimmäisellä kierroksella jatkettiin edellisen päivän malliin, Severi oli veljeksistä tasan sekunnin nopeampi. Toisella kierroksella Severi paransi aikaansa jälleen yli kolmella sekunnilla, mikä riitti edellispäivän tapaan luokan kuudenteen sijaan. Suurin osa nuorten luokan kuljettajista mahtui jälleen aivan muutaman sekunnin sisään, voittajaan eroa jäi noin seitsemän sekuntia. Viikonloppu kuitenkin osoitti että Severin kehitys jatkuu edelleen hyvänä ja vauhti alkaa todella olla kilpailukykyistä taisteluun nuorten kärkipään sijoituksista. Santerilla ensimmäisen kierroksen aika ei ollut vielä loistelias, mutta tuntuma alkoi löytyä ja toiselle kierrokselle Santeri päätti lisätä kunnolla yritystä. Yritys näkyi onneksi myös kellossa, sillä aika parani yli viidellä sekunnilla. Se riitti tällä kertaa luokan neljänteen sijaan, 2,8 sekunnin päähän voittajasta ja vain 0,2 sekunnin päähän kolmannesta sijasta. Sijoitusta tärkeämpää oli kuitenkin saada vihdoin tehtyä myös kuljettajan mielestä onnistuneelta tuntunut ajosuoritus. Myös tiimin sisäisessä kisassa Santeri otti ainakin väliaikaisesti hallitsijan valtikkaa takaisin, ollessaan sunnuntaina vajaan sekunnin Severiä nopeampi. 



Severille hieno suoritus Kauhajoella, veljesten ero pienenee


Sunnuntaina ajettiin taas kilpaa, tällä kertaa Kauhajoen IKH SM-rallisprintissä aurinkoisessa säässä ja vauhdikkaalla radalla! Kisapaikka on aiemmilta vuosilta tuttu ja rata identtinen viime vuoteen verrattuna, joten Severikin pääsi ensimmäistä kertaa urallaan ajamaan radalle jossa oli kilpaillut ennenkin.

Severin päivä lähtikin heti alusta asti sujumaan hienosti, kun kisataukoa oli vain viikon verran ja tuntuma sen myötä tallella. Kovatasoiseen nuorten luokkaan starttasi tällä kertaa mukavasti 12 kilpailijaa ja ensimmäisellä kierroksella Severi kellotti luokkansa kahdeksanneksi nopeimman ajan. Myös toinen kierros sujui puhtaasti ja vielä ensimmäistä nopeammin, aika parani vajaan kolme sekuntia ja se riitti nostamaan Severin lopputuloksissa hienosti luokkansa seitsemänneksi! Eroa luokkavoittajaan jäi reilu kahdeksan sekuntia. Selkeästi nousujohteinen vauhti siis jatkuu ja kokonaissuorituksena Kauhajoen kisa oli eittämättä Severin uran toistaiseksi paras.

Vakio1600-luokassa kilpailijoita oli mukana tällä kertaa peräti 14. Santerin sijoitus ensimmäisen kierroksen jälkeen oli tasaisen luokan kahdeksas. Ajamisesta jäi kuitenkin vielä muutamia kysymysmerkkejä kuskin mieleen ja pari pientä virhettä paikattavaksi toiselle kierrokselle. Pienet ajotyylin muutokset muutamissa paikoissa eivät kuitenkaan tuottaneet haluttua tulosta ja aika oli 0,2 sekuntia avauskierrosta huonompi, näin ollen avauskierroksen aika jäi voimaan. Eroa luokkavoittajaan jäi lopulta 5,5 sekuntia, mutta siitä huolimatta lopullinen sijoitus oli vasta 11., sadasosalleen samalla ajalla edelle sijoittuneen kanssa. Veljesten keskinäisessä vertailussa eroa jäi enää 0,25 sekuntia Santerin hyväksi, joten isoveljen täytyy alkaa todenteolla keksiä uusia keinoja lisävauhdin löytämiseksi. Oikeastaan tilanne on erinomainen, kun veljekset kirittävät toinen toisiaan kovempaan vauhtiin!




Kauden avaus kotikisassa



Rallisprintkausi 2017 on vihdoin saatu käyntiin myös Palomäki Racingin Severin ja Santerin osalta. Kauden avauksen lisäksi kisa oli muullakin tavoin erityinen, olihan kyseessä oman seuran järjestämä kilpailu, Autoluojus asfalttisprint, ennen ajamattomalla radalla Kankaanpään Pansialla. Uusi kisapaikka herätti mukavasti mielenkiintoa kuljettajissa, sillä mukaan ilmoittautui yhteensä 77 kuljettajaa, mikä on hyvä määrä kansalliselle kilpailulle.

Nuorten luokkaan mukaan lähti neljä kuljettajaa. Severi karisteli ajotauon tuomat ruosteet ranteista ensimmäisellä kierroksella varmalla ja puhtaalla ajolla, jonka myötä sijoitus tauolla oli kolmas. Muutamia parannuksen kohteita Severi kuitenkin ajostaan löysi ja niitä myös toisella kierroksella paransi. Aika parani hienosti yli kuudella sekunnilla, mutta sijoitusta se ei kuitenkaan riittänyt muuttamaan. Tuloksena kauden avauksesta oli siis nuorten luokan kolmas sija, eroa voittajaan noin kahdeksan sekuntia.

V1600-luokkaan starttasi kuusi kilpailijaa. Myös Santerilla ensimmäinen kierros sujui ilman suurempia virheitä, mutta ajo oli tauon jälkeen vielä melko tunnustelevaa ja sijoitus neljäs. Toisella kierroksella yritystä löytyi hieman lisää ja aika parani reilulla neljällä sekunnilla. Se ei kuitenkaan aivan riittänyt nostamaan sijoitusta, eroa palkintosijaan jäi vain 0,13 sekuntia ja kärkeen noin kolme sekuntia. Veljesten keskinäisessä vertailussa Santeri oli ainakin vielä nopeampi, tosin vain noin kahden sekunnin erolla.




Uusi kausi käynnistetään Toukokuussa


Kevät tekee vihdoin tuloaan ja sen myötä myös meidän kilpailukautemme aloitus lähenee. Tänä vuonna talvikauden kilpailut jäi siis osaltamme väliin ja päätimme panostaa kesäkauden asfaltti- ja sorakisoihin. Tällä kaudella emme kierrä minkään sarjan kaikkia kilpailuja, mutta tarkoituksenamme on osallistua ainakin yhdeksään rallisprint-kilpailuun, mukaan lukien pari kisaa niin SM-sarjan kuin Future Cupinkin puolella. 

Miniä viimeistellään parhaillaan kesän kisoja varten ja pitkän tauon jälkeen päästään pian jo tositoimiinkin. Ja paras tapa aloittaa uusi kausi on tietenkin kotikisa, kun Kankaanpäässä kaasutellaan ensimmäistä kertaa asfalttisprinttiä! Autoluojus asfalttisprint ajetaan 21. toukokuuta Pansian teollisuusalueella Kankaanpäässä. Siellä nähdään!


2016


Cup-pronssia kotiin kauden päätöksestä


Rallisprintkausi 2016 saatiin päätökseen 15.10., kun Kouvolan Anjalassa kaasuteltiin SM-sarjan viimeinen osakilpailu. Kisa keräsi hienon osallistujamäärän kun mukana oli yli 150 kilpailijaa. Niin Severin kuin Santerin luokissa matkaan starttasi molemmissa 10 kuljettajaa.

Nousujohteista vauhtia kauden aikana esittänyt Severi lähti kauden päätökseen jälleen haastamaan tuttuja kilpakumppaneita ja vertaamaan vauhtia nuorten kovatasoiseen kärkiryhmään. Ensimmäisellä kierroksella Severi piti syksyn soralla löytyneen tasonsa ja oli varmalla ajolla luokkansa kahdeksantena. Toiselle kierrokselle oli vielä varaa lisätä yritystä ja Severi teki työtä käskettyä; jälleen hieno neljän sekunnin parannus avauskierroksen aikaan ja kotiinviemisinä luokan kahdeksas sija. Nuorten Cupin loppupisteissä Severi löytyy 26 pisteille ajaneen kilpailijan joukossa sijalta 18. Näin Severin hieno kahdeksan kilpailua käsittänyt debyyttikausi on takana. Koko kausi sujui ehjästi ilman yhtäkään ulosajoon johtanutta ajovirhettä joten Severi on saanut nauttia ja kerätä rutiinia täysien kisakilometrien edestä. Talven vaikeiden avauskisojen jälkeen myös vauhti on noussut mukavasti kilpailukykyiselle tasolle muihin luokan kilpailijoihin nähden, eikä eroa aikavertailussa isoveljeenkään jäänyt esimerkiksi Kouvolassa kuin reilut neljä sekuntia. Tästä on hyvä jatkaa!

Santerilla panoksena Kouvolan kilpailuun oli tiukka taistelu V1600-luokan SuomiCup-sarjan kolmannesta sijasta. Ensimmäisen kierroksen jälkeen Santeri oli tuloksissa luokkansa puolessavälissä sijalla viisi. Tärkeintä oli kuitenkin vertailu pronssikamppailussa mukana olleeseen Jari Myllyahoon, joka jäi avauskierroksella kahdeksan sekunnin erolla taakse, joten pronssitaistelun suhteen näytti hyvältä. Erot luokassa eivät olleet suuria joten toiselle kierrokselle lähdettiin tavoittelemaan parempaa sijoitusta. Ajo sujui muuten hyvin, mutta yhden täysin pieleen menneen risteyksen myötä aika parani vain sekunnin. Näin ollen myös loppusijoitus pysyi luokan viidentenä. Tämä riitti kuitenkin varmistamaan Santerille sarjapronssia V1600-luokan SuomiCupissa! Yksittäiset huipputulokset jäivät kuusi osakilpailua käsittäneessä sarjassa vähiin, mutta tasaiset suoritukset niin lumella, asfaltilla kuin sorallakin toivat hyvän sijoituksen luokassa, jossa pisteille ajoi kauden aikana yhteensä 24 kilpailijaa.

Hieno ja vauhdikas kilpailukausi on siis taputeltu. Kilpailuihin on mahtunut iloa, pettymyksiä, jännitystä ja tiukkaa taistelua, mutta ennen kaikkea on ollut mahtavaa päästä nauttimaan rakkaasta harrastuksesta ja upeista kisatapahtumista. Haluamme jo tässä vaiheessa kiittää kaikkia vauhdissa mukana olleita tahoja. Suurimmat kiitokset menevät Isällemme, joka mahdollistaa upean harrastuksemme. Kiitokset suuresta avusta myös Petrille, perheellemme, Jesselle ja kaikille muille kilpailuissa mukana olleille tukijoukoille. Nöyrimmät kiitokset myös hienoille Yhteistyökumppaneillemme, ilman teidän kaikkien mukanaoloanne emme pystyisi tätä harrastustamme toteuttamaan! 





Pistetaistoa Laihialla


Tällä kertaa ei jouduttu pitkää kisataukoa viettämään, sillä vain viikko edellisen kisan jälkeen sora jo pöllysi taas. Nyt vuorossa oli SM-Rallisprintin viides osakilpailu Laihialla.

14-18-vuotiaille tarkoitetun nuorten luokan kilpailijamäärät ovat olleet viime aikoina hienosti kasvussa ja tälläkin kertaa nuorten V1600-luokkaan starttasi peräti 14 kuljettajaa, mukana kaikki maan kovimmat alaikäiset sprinttikuskit. Tätä joukkoa haastamaan lähti myös uransa toiseen sorakisaan startannut Severi. Ensimmäisellä kierroksella syntyi varma ja puhdas ajosuoritus joka riitti 13. nopeimpaan aikaan. Tauolla katseltiin ensimmäisen vedon ajamista incar-videolta ja löydettiin muutamia parantamisen kohteita. Ja niitähän Severi myös paransi; toisella kierroksella viiden sekunnin parannus omaan aikaan, minkä myötä myös sijoitus nousi pykälällä, sijoitus luokan 12. Vaikka vielä ei kärkisijoista taisteltukaan, on Severin vauhti soralla ollut kokemukseen nähden positiivista ja lupauksia antavaa.

Santeri lähti Laihian osakilpailuun V1600-luokan SuomiCupin pisteissä neljänneltä sijalta ja mahdollisuudet ainakin luokan pronssitilaan olivat vielä hyvät ennen kahta viimeistä kilpailua. Laihialla V1600-luokkaan starttasi mukavasti 9 kilpailijaa. Ensimmäisellä kierroksella ajo ei vielä ollut erityisen loistavaa, ja lopullisesti hyvän ajan tavoittelu kaatui, kun Santeri sai edellä lähteneen kilpailijan kiinni radan loppuosalla ja joutui vielä tekemään ohituksenkin tämän pysähdyttyä keskelle tietä juuri ennen maaliviivaa. Toisella kierroksella Santeri sai kuitenkin ehjän suorituksen ja ajo onnistui paremmin. Tuloksena yli kuuden sekunnin parannus aikaan, mikä riitti nostamaan sijoituksen luokan kuudenneksi. SuomiCupin pisteissä toisena oleva Marko Pessi ehti jälleen vain 0,5 sekunnin erolla Santerin edelle, kuten niin monta kertaa aiemminkin tällä kaudella. Siitä huolimatta Santeri onnistui nousemaan sarjapisteissä luokan kolmannelle sijalle ennen viimeistä osakilpailua!

SM-sarja ja koko rallisprint kausi saatetaan päätökseen Lokakuun puolessa välissä Anjalankoskella, johon myös me lähdemme taistelemaan kauden viimeisistä pisteistä!




Lupaava soradebyytti



Kolmen kuukauden mittainen kisatauko saatiin vihdoinkin päätökseen kun Syyskuun 18. päivänä oli vuorossa Hämeenkyrössä ajettu JSH-kuljetus rallisprint. Kisapaikka oli edellisvuosilta tuttu, mutta tällä kertaa mukavan vaihtelevaa soratietä kaasuteltiin eri suuntaan, joten rata oli käytännössä aivan uusi.

Ensimmäistä kauttaan rallisprintissä kilpailevalle Severille Hämeenkyrön kisa oli ensimmäinen koitos sorapinnalla ja alla oli vain noin 10 kilometriä testiä Minillä sorapyörillä. Pienen testin jälkeen Severi vaikutti kuitenkin luottavaiselta omiin sorataitoihinsa ja jo kilpailun ensimmäinen kierros osoitti että tuntuma soratiehen löytyi nopeasti; ensimmäisen kierroksen jälkeen Severi oli hyvällä ajalla sijalla seitsemän nuorten luokan kymmenen kuljettajan joukossa. Lähes jokainen kuljettaja valitteli ensimmäisen kierroksen jälkeen irtosoraisen reitin liukkautta mutta Severi ei sitä kuitenkaan kokenut suureksi ongelmaksi. Pari selkeää parantamisen kohdetta kuitenkin löytyi ja toisella kierroksella niitä myös petrattiin, tuloksena hieno 8,5 sekunnin parannus omaan aikaan. Lopputuloksissa Severi pysyi kovatasoisessa nuorten luokassa sijalla seitsemän, mitä voi pitää hyvänä saavutuksena soradebyytissä. Kehitys talven ensimmäisistä kilpailuista tähän päivään reilussa puolessa vuodessa on ollut upeaa ja sorapinta tuntui heti mieleiseltä niin kuljettajan kuin kellonkin mielestä!


Santerin luokassa kilpailuun starttasi tällä kertaa neljä kuljettajaa. Paluu sorapinnalle vajaan vuoden tauon jälkeen tuntui Hämeenkyrön hienolla pätkällä jälleen mieluisalta, mutta ensimmäisellä kierroksella ajo liukkaalta tuntuneella reitillä oli paikoin turhan varovaista, joten tauolla Santeri löytyi tasaisen luokan viimeiseltä sijalta. Toiselle kierrokselle rata oli putsaantunut huomattavasti ja pitoa löytyi paremmin. Santeri onnistuikin parantamaan aikaansa mukavasti yli yhdeksällä sekunnilla, mutta se ei aivan riittänyt nostamaan sijoitusta. Eroa luokkavoittajaan jäi lopulta neljä sekuntia, mutta siitä huolimatta sijoitus oli vasta neljäs. Perheen sisäisessä kilpailussa Santeri onnistui vielä viemään pidemmän korren ajamalla noin neljä sekuntia Severiä nopeammin.





Sekuntitaistelua Parkanossa


Parkanossa Pahkalan teollisuusalueen ympäristössä kaasuteltiin kesäkuun 19. päivänä jo ennestään tutulla ja hienoksi todetulla asfalttiradalla Fenno Rallisprint-nimeä kantanut kansallinen kilpailu. Kisa ei kuulunut mihinkään arvosarjaan, mutta siitä huolimatta taistelu sekunneista ja niiden kymmenyksistä kävi niin nuorten kuin yleisenkin Vakio1600-luokissa tiukkana.

Nuorten puolella kisaan starttasi neljä kuljettajaa. Ensimmäisellä kierroksella rata oli aamun vesisateen jäljiltä vielä osittain kostea mikä näytti sopivan kolmatta asfalttikisaansa ajaneelle Severille, sillä ensimmäisen kierroksen jälkeen tuloksena oli hienosti nuorten toinen sija. Toisella kierroksella Severi paransi vielä aikaansa noin 6 sekuntia, mutta tiukassa sekuntikamppailussa Eetu Latvala onnistui tiputtamaan vain reilun sekunnin erolla Severin kolmanneksi. Vaikka palkintosijan niukka menettäminen jäi harmittamaan, kehitys Severin vauhdissa oli kuitenkin jälleen silminnähtävää, sillä eroa luokan voittaneeseen nuorten ehdottomiin kärkinimiin kuuluvaan Aleksi Röyhkiöön jäi enää neljä sekuntia. Saman verran eroa jäi tiimin sisäisessä aikavertailussa Santeriin, joten alkaa isoveljelle tulla kohta kiire…


Kiirettä Santerilla piti myös yleisen V1600-luokassa, jossa mukana oli tällä kertaa kolme kuljettajaa. Tuttujen kilpakumppanien kanssa oli odotettavissa tiukkaa kilpailua, ja sitä myös saatiin. Vielä ensimmäisellä kierroksella eroa kärkeen tuli yli neljä sekuntia ja sijoitus oli toinen. Toisella kierroksella Santeri kuitenkin paransi aikaansa noin 4,5 sekuntia, mutta se ei aivan riittänyt; tuloksena luokan 2. sija vain 0,6 sekunnin erolla voittajaan.

Lopputulokset, luokka 21, nuoret Vakio1600

 1.       Aleksi Röyhkiö             Renault Clio                                  2.09,75
 2.       Eetu Latvala                  Renault Megane                            2.12,34
 3.       Severi Palomäki            Mini One                                       2.13,75
 4.       Jonna Valme                  Renault Clio                                  2.15,41

Lopputulokset, luokka 15, Yleinen ja juniorit Vakio1600

 1.       Marko Pessi                 Ford Focus                                     2.09,38
 2.       Santeri Palomäki         Mini One                                        2.10,00
 3.       Jari Myllyaho               Ford Fiesta                                    2.14,86


Niukat tappiot jäivät kisan jälkeen kismittämään molempia kuljettajia, mutta jälleen oli kuitenkin hienoa päästä ajamaan tiukkaa kisaa. Seuraavaa kertaa kuskin paikalla kisatilanteessa joudutaankin odottamaan pidempään, sillä asfalttikisat on näillä näkymin osaltamme tältä kaudelta taputeltu. 


Tiukkaa kilpailua Kauhajoella


Rallisprintin SM-sarjan neljäs osakilpailu IKH-rallisprint kurvailtiin 22.5. Kauhajoella. Kilpailu oli jälkimmäinen sarjan kahdesta asfalttiosakilpailusta ja se kaasuteltiin hyvissä olosuhteissa Aronkylän teollisuusalueen vauhdikkaalla radalla. 

Nuorten V1600-luokka keräsi jälleen mukavan määrän kilpailijoita, sillä mukana oli 11 alaikäistä hurjapäätä. Severi aloitti uransa toisen asfalttikisan puhtaalla suorituksella ja taisteli heti ensimmäisen kierroksen ajallaan samoilla sekuntiluvuilla luokan muiden nuorukaisten kanssa, jääden kuitenkin sijoituksissa vielä tässä vaiheessa hännille. Toisella kierroksella Severin aika parani jälleen hienosti noin seitsemällä sekunnilla, minkä myötä myös sijoitus nousi pistesijalle kymmenenneksi! Selvää kasvua vauhdissa on tapahtunut joka kisassa ja näin ollen kehitys menee lisääntyvän kokemuksen myötä askel askeleelta oikeaan suuntaan. Muiden vähäisemmän kokemuksen omaavien kilpakumppanien kanssa Severi käy jo hyvää sekuntitaistoa ja aikaero kokeneempaan kärkiryhmäänkin on kaventunut koko ajan. Eikä isoveljeenkään eroa jäänyt enää kuin reilut kahdeksan sekuntia. 

Päivän tiukin sekuntitaistelu käytiin Vakio1600-luokassa, johon starttasi kahdeksan kilpailijaa. Ensimmäisen kierroksen jälkeen Santeri oli luokassaan viidentenä, 3,2 sekuntia luokkajohtajan perässä. Toisen kierroksen suorituksella aika parani vielä 2,3 sekuntia, mutta se ei riittänyt äärimmäisen tasaisessa luokassa nostamaan sijoitusta, sillä neljäs sija jäi lopulta 0,2 sekunnin päähän. Luokan tasaisuudesta kertoo hyvin se, että eroa luokkavoittajaan jäi ainoastaan 2,6 sekuntia mutta sijoitus jäi silti viidenneksi. Myös Vakio1600-luokan Cup-pisteissä taistelu on tasaista, 13:n kauden aikana pisteitä saavuttaneen kuljettajan joukossa Santeri on pisteissä neljäntenä vain kahden pisteen päässä mitalisijasta. 



SM-sarjassa kilpaillaan seuraavan kerran vasta syksyllä, kun vuorossa on sarjan kaksi sorakisaa. Omalta osaltamme kausi jatkuu kuitenkin jo 19. kesäkuuta Parkanon asfalttisprintissä! 



Asfalttiavaus Tammisaaressa


Parin kuukauden mittaisen kevättauon jälkeen päästiin taas ajamaan kilpaa, kun huhtikuun lopulla ajettiin Tammisaaren asfaltilla rallisprintin SM-sarjan 3. osakilpailu, Ben-Dix Rallisprint. Tauon aikana auto muutettiin jälleen asfalttisäätöihin ja korjattiin yllättäen ilmenneet piilevät viat, suuri kiitos vielä etenkin isä-Raunolle että auto saatiin jälleen viivalle! Lisäksi kävimme tauon aikana esittelemässä kalustoamme ja harrastustamme parissa tapahtumassa, Jämijärven koululaisten liikenneturvallisuuspäivässä sekä Honkajoella Pesämäen perhetapahtumassa. Pesämäessä oli myös kisaa edeltävänä päivänä tarkoitus suorittaa hyvä asfalttitesti, mutta rajun lumi/räntä/vesisateen myötä testi muuttui melkoiseksi liukasteluksi.

Talvella kisadebyyttinsä tehneellä 14-vuotiaalla Severillä oli siis Tammisaaren lähtöviivalla jälleen uutta opittavaa edessä, kun vuorossa oli uran ensimmäinen asfalttikisa. Ylipäätään kokemus auton ajamisesta asfaltilla rajoittui käytännössä muutamiin kierroksiin Pesämäen moottoriradalla. Ensimmäisen kierroksen myötä tuntumaa löytyi mutka mutkalta paremmin ja rohkeutta ajamiseen oli tullut taas selkeästi askel enemmän sitten viime kilpailun. Toisella kierroksella vauhti kasvoi vielä selvästi, sillä parannusta aikaan tuli peräti kymmenen sekuntia. Parannuskaan ei silti aivan riittänyt nostamaan sijoitusta 11. sijaa korkeammalle. Eroa edelle sijoittuneeseen kilpailijaan jäi kuitenkin vain noin kolme sekuntia ja kovatasoisen luokan voittajaan 18 sekuntia, joten vielä talvella melko suureksi kasvaneet erot ovat jo kuroutuneet merkittävästi ja taistelua käydään jo samoilla sekuntilukemilla. Asfalttidebyyttiin voidaan siis olla lopulta tyytyväisiä.


Santerilta asfalttikokemusta löytyy jo menneiltä vuosilta enemmän, tosin parin viime kesän osalta ainoastaan yhden kisan verran. Nyt tuntumaa lähdettiin hakemaan rennolla ajolla ja nopeasti Minin asfalttimetkut palautuivatkin mieleen. Uudet renkaat ja pienet säätömuutokset tuntuivat hyviltä, ensimmäisen kierroksen jälkeen hallussa oli luokan kolmas sija. Toiselle kierrokselle lähdettiin hakemaan parannusta ja kuromaan kärkeä kiinni. Ajo tuntui Tammisaaren vauhdikkaalla radalla hyvältä ja parit ensimmäisen kierroksen liian aikaiset jarrutukset osui nyt paremmin kohdilleen, mutta edellä lähteneen kilpailijan ulosajosta johtuneet keltaiset liput kuitenkin aiheuttivat parin sekunnin aikamenetyksen. Näin ollen toisen kierroksen aika parantui alle sekunnin eikä nousua tuloslistalla tullut. Tuloksena siis viiden kilpailijan joukossa luokan kolmas sija, eroa voittajaan jäi lopulta vähän yli kolme sekuntia. V1600-luokan Cup-pisteissä Santeri nousi neljänneksi, kun puolet sarjan kisoista on ajamatta.

Täydelliset tulokset osoitteessa: http://www.mut-palvelu.fi/sprintonline/?y=S&lk=1


Kesäkausi on näin saatu avattua ja seuraavan kerran kurvailemme 22. toukokuuta Kauhajoen asfaltilla, kun vuorossa on kauden neljäs SM-osakilpailu!



HF-Autohuolto SM-Rallisprint, Loppi

Autourheilukautta jatkettiin parin viikon tauon jälkeen 21. helmikuuta Lopella ajetussa HF-Autohuolto-rallisprintissä, joka oli myös SM-sarjan toinen osakilpailu. Sääolot Etelä-Suomessa olivat Lapuan osakilpailua talvisemmat ja Lopen hieno, runsaasti mutkia ja vauhdikkaita ylityksiä sisältänyt rata päästiin ajamaan mukavissa olosuhteissa.

Nuorten vakioluokassa kilpailuun lähti 9 kilpailijaa. Pari viikkoa sitten kisadebyyttinsä tehnyt Severi sai suurimmat jännitykset karistettua Lapuan kisassa ja pääsi nyt rennommalla mielellä hakemaan lisää kokemusta, tällä kertaa paljon teknisemmältä tieltä. Rohkeutta ajamisessa oli jo näkyvissä huomattavasti edellistä kisaa enemmän mikä näkyi myös kellossa; Vaikka nuorten kova kärkiryhmä on vielä kaukana, ero kärkimieheen puolittui edelliseen kisaan verrattuna. Kilpa-auton metkuihin tottumista ja kehitystä tapahtuu selvästi kilometri kilometriltä enemmän, sillä toisella kierroksilla Severin aika parani peräti 13 sekuntia! Lopputuloksena Lopen kisasta jälleen puhtaat ajosuoritukset molemmilta kierroksilta, sekä luokan kahdeksas sija.

Myös Santeri onnistui tekemään kisassa kaksi ehjää ajosuoritusta. Lopen rata oli todella myös Santerin mieleen ja ajo tuntui jouhevalta. Toisella kierroksella monet turhat jarruttelut jäivät pois ja aikakin parani seitsemän sekuntia, mutta V1600-luokan keskikastin sekuntikamppailusta käteen jäi vasta kahdeksas sija. Sijoitus oli pettymys, mutta mukavasta kisapäivästä jäi silti positiiviset tunnelmat, taas oli hauskaa päästä ajamaan kunnolla kilpaa! Vakio1600-luokan Cup-pisteissä Santeri on kahden osakilpailun jälkeen viidentenä.

Talvikauden kilpailut on Lopen myötä taputeltu. Talvisten olosuhteiden vielä niin salliessa on aika panostaa ajoharjoitteluun ja lumien sulettua alkaa valmistella kalustoa kesäkauden kilpailuihin. Tositoimiin palataan jälleen kevään asfalttikisoissa!




Kausi käyntiin Lapualla! 

Kilpailukausi 2016 avattiin osaltamme Lapualla 7.2 ajetussa Veikon Kone Rallisprintissä, joka oli samalla myös kauden ensimmäinen SM-osakilpailu. Kilpailukauden avaus on aina odotettu tapahtuma, mutta tällä kertaa jännitystä oli ilmassa vielä normaaliakin enemmän sillä kyseessä oli Severin kauan odotettu, elämän ensimmäinen virallinen autourheilukilpailu!



Testikilometrejä Minillä Severille oli ennen kilpailua kertynyt vain yhden jäällä ajetun harjoittelun verran, joten erittäin paljon uusia asioita oli kilpailupäivänä tiedossa. Olosuhteet uran ensimmäiseen kisaan olivat äärimmäisen haastavat; lämpöasteet, vesisade ja reilut sata edellä startannutta autoa olivat muuttaneet 5,8 kilometrisen vauhdikkaan tien erittäin sohjoiseksi jo ensimmäisellä kierroksella, joten maaliin selvitäkseen oli auto vain pidettävä edellä menneiden muodostamassa urassa. Varmalla ajolla Severi kuitenkin onnistui tuomaan Minin ehjänä maaliin kilpailun molemmilla kierroksilla! Toisella kierroksella Severi onnistui parantamaan aikaansa mukavasti kuusi sekuntia, mutta sijoitus jäi silti kovatasoiseksi muodostuneen nuorten luokan viimeiseksi. Ensimmäinen kilpailun anti oli silti positiivinen, kaksi ehjää ajosuoritusta ja reilusti hyvää kokemusta vaikeista olosuhteista. Ja ennen kaikkea hauskaa oli!




Myös Santeri pääsi avaamaan kilpailukautensa Minillä V1600-autojen Cup-luokassa. Ensimmäinen kierros sujui turhankin paljon varmistellen, tavoitteena oli vain saada auto tietä pitkin maaliin jotta Severi pääsee lähtöviivalle. Toisella kierroksella pito parani ja yritystäkin lisättiin roimasti mikä näkyi myös ajassa, sillä melko onnistuneella ja puhtaalla ajosuorituksella aika parani ensimmäiseen kierrokseen verrattuna yli 20 sekuntia. Tämä riitti V1600-luokan kuuden kilpailijan joukossa sijaan neljä.

Leuto sää on pakottanut useat kilpailunjärjestäjät perumaan kilpailuita tänä talvena, mikä on aiheuttanut muutoksia myös meidän kisakalenteriimme. Alustavasta suunnitelmasta poiketen meidän seuraava kilpailumme on 21.2. Lopella ajettava SM-Rallisprintin toinen osakilpailu, mikäli kyseinen kilpailu pystytään olosuhteiden puolesta järjestämään.